Тема: Час і речі.
Мета: 1)Виховна: виховувати любов до знань роботи з книгами та
іншими джерелами отримання інформації.
2)Навчальна: вчити у прочитаному бачити головне і вміти швидко знайти вірну відповідь
на поставлене питання а також логічно мислити при виборі відповідей.
Познайомити учнів з історією виникнення цікавих предметів побуту — столових
приладів, дзеркал, годинника.
3)Розвиваюча: розширити знання
учнів щодо історії та походження предметів, якими ми користуємось в побуті.
Форма проведення: Кафе
«Хвилинка»
Місце проведення: кабінет креслення.
Час проведення: одна година.
Етапи підготовки і проведення виховного заходу:
1.
Етап – вибір мети. Мета даного заходу підібрана таким чином, щоб не тільки можна було дати
нові знання, але й перевірити вже набуті раніше, але крім цієї основної мети
існує й інша – розважальна.
2.
Етап – планування виховного заходу. На даному етапі йде підбір питань для заходу місця і часу проведення
підготовка подарунків переможцям.
3.
Етап – організація діяльності учнів. Учні раніше були попереджені про проведення заходу.
4.
Етап – проведення
заходу. Захід
проводиться в ігровій формі, запитання, що ставлять ведучі присутнім, містять
елементи для розвитку логічного мислення учнів, вміння спостерігати та
аналізувати.
5.
Етап – підведення підсумків. Після проведення заходу обговорити захід з вчителем, методистом, і з
присутніми студентами з метою вивчення успіхів та невдач.
1-й ведучий. Дорогі гості, сьогодні тема нашої зустрічі:
«Час і речі». Як ви думаєте, що таке час? На мій погляд, час нерозривно
пов'язаний з речами. Речі самі різні, і деколи ми навіть не замислюємося
про їх походження.
Хочте,
я загадаю загадки про найпростіші речі:
1. Що тепліше — три сорочки, або сорочка потрійної товщини?
(Справа не стільки в самих сорочках, скільки в повітрі, який
знаходиться між сорочками. Повітря погано пропускає
тепло. Чим більше повітря, тим товстіше повітряне плаття, що захищає
наше тіло від
холоду. Три сорочки — це три повітряні плаття: одна, хоча і товста, — це тільки
одна)
2. Чи бувають
стіни з повітря?
(Подвійна рама, а
між ними повітря — і є стіна).
3. Чому
влітку шкідливо носити плаття з шерсті?
(Дуже тепле,
якщо змочити — довго сохне)
2-й ведучий. Всі ви знаєте, дорогі гості, що таке піч. Я
думаю, багато хто навіть уміє її розтоплювати. А ось спробуйте
пояснити, чому дрова тріщать в печі? Чому дим йде в трубу, а не в кімнату? Про речі,
які нас оточують, ми знаємо дуже мало.
Кожна річ у нас в
кімнаті — це загадка.
3-й ведучий. З чого, як, чому вона зроблена? Чи давно її
придумали? Ось і про це поговоримо на нашій зустрічі. У нас на
столі вилка і ніж. Вони завжди разом, як брат і сестра. А чи знаєте ви, що
ніж, принаймні, на п'ять тисяч літ старше за вилку?
1-й ведучий. Ніж був ще у первісних людей, правда, не
залізний, а кам'яний, а вилкою стали користуватися всього 300 літ тому.
2-й ведучий. Дорогі гості, як ви думаєте, чим і як їли за
старих часів? (Гості відповідають).
На столі у королів і герцогів не було недоліку в
дорогоцінному начинні із золота і срібла. Чого тільки там не було! А
однієї речі все-таки не було! Це найзвичайнішої вилки.
3-й ведучий. Їсти тоді руками не соромилися,
запускали всі п'ять пальців в загальне блюдо. Та і ножів було трохи — два-три на стіл. Тарілок не
було зовсім. Їх замінювали великі скибки
хліба. Після обіду ці своєрідні
тарілки, просочені м'ясною підливою,
кидали собакам.
1-й
ведучий. В 1608
році побував в Італії один англієць — Томас Коріант. Під час подорожі він вів щоденник. В щоденнику є такий запис: «Коли італійці їдять м'ясо, вони користуються невеликими
вилками із заліза або сталі, а іноді
з срібла».
Сценка.
Учні люблять брати участь в інсценуванні. В ході роботи
розвивається творче мислення і акторські здібності.
(Дві пані і двоє чоловіків).
Коріант. Пани, подивіться, що за штука у мене в руках!
1-а пані. Цікаво, що ж це?
2-а пані. Яка витончена обробка?
Коріант. Це італійський інструмент для
їжі.
1-й чоловік. Італійці — великі диваки.
2-й чоловік. Ну що ви, вони дуже винахідливі. А як же ним
користуватися?
(Коріант бере вилкою шматочок їжі, вона падає, всі сміються).
2-а ведуча. А яка ж історія дзеркала?
За старих часів, коли скляних дзеркал ще не було, їх замінювали
опуклі металеві пластинки з срібла або сплаву міді з оловом.
3-й ведучий. Одну хвилину, я хочу перевірити наших ерудитів. Назвіть
мені казки, де герої стикаються з дзеркалом?
Йде
вікторина
Відповіді.
Казки
1.«Яскраво-червона
квіточка».
2.«Королівство
кривих дзеркал».
3. «Сніжна
королева».
1-й ведучий. В історії речей існувало два дзеркала: сріблясте і ртутне.
Років 300 назад їх уміли робити тільки у
Венеції.
2-й ведучий. Спосіб виготовлення венеціанці тримали в
таємниці. Всі скляні заводи були перекладені на відокремлений острів Мурано.
Тільки свобода майстрів була обмежена. Під страхом смерті заборонявся
в'їзд в чужі країни. Але французи все ж таки розкрили секрет
венеціанських майстрів. Їх придворні пані пудрилися тепер перед новими французькими
дзеркалами.
3-й
ведучий. Котра
година?
1-й
ведучий. А у мене
годинника немає. Щасливі годинника не спостерігають.
2-й
ведучий. Все це
правильно, так сказав класик. Але як багато значить в нашому житті ці дві
маленькі стрілки. Уявимо собі, що завтра у всьому світі відразу зіпсують весь
годинник. Яке страшне безладдя це викличе.
2-й
ведучий. На
залізницях відбудеться безліч крахів, тому що без розкладу не можна управляти
рухом потягів, а розклад без годинника неможливий.
3-й
ведучий. В морі
кораблі втратять дорогу, тому що жоден капітан не зможе визначити, де
знаходиться його корабель.
1-й
ведучий. В нашому
житті буде маса незручностей.
Наприклад,
в школі вчитель математики, захопившись своїм предметом, протримає клас на
уроці не 45, а 145 хвилин, поки не зайде у вас розум за розум.
2-й
ведучий. Якщо вам
надумається піти в театр, то, не маючи годинника, ви можете прийти дуже рано.
Або навпаки: ви з'явитеся тільки для того, щоб побачити публіку, що бере одяг з
вішалки. Можна ще багато розказувати веселого або сумного.
3-й
ведучий. Зараз
нам би хотілося оголосити конкурс смішних історій про годинник.
(Групи
по інтересах розказують історії).
1-й
ведучий. Як не
дивно, але книга замінювала людям годинник. Щоб прочитати сторінку, нам
потрібно якийсь час. Ви, наприклад, можете сказати, що спатимете через 20
сторінок.
2-й
ведучий. Існує
історія про брата Августина — ченця Бенедіктінського ордена. Цей чернець був у
себе дзвонарем. Щоночі через 3 година після півночі він повинен був ударами
дзвону будити братів до заутренею. З вечора він починав читати псалми, і коли
доходив до слів: «Псалом Асафов», то біг на дзвіницю. Одного разу він заснув
над книгою, а коли прокинувся — сонця вже не було.
3-й
ведучий. Все
ясно: книга — годинник неточний. Задовго до того, як день був розділений на 12
годин, узнавали час по сонцю. Ми і зараз говоримо: «опівдні», «на заході», «в
сутінки». За старих часів люди вирішили іншу нерозв'язну задачу — навчилися
міряти час кроками.
1-й
ведучий. Дорогі
учасники, а хто може сказати, що значить вираз «тінь в 10 кроків»?
(Недалеко
від їх будинку стояв пам'ятник, який в молочну погоду відкидав тінь. Вранці
тінь довше, а
вдень коротше, увечері подовжувалася).
Стовп,
яким користувалися, як годинником, називався гномоном.
3-й
ведучий. Індійські
жебракуючі ченці-факіри вирішили задачу просто і хитромудро. Вони перетворили
на годинник звичайну дорожню палицю. Це була не просто палиця, а восьмигранна
палиця. Вгорі в кожній грані висвердлений отвір, в який вставлялася маленька
паличка. Тінь, падаюча від палички на грань, показувала час.
1-й
ведучий. В Греції
можна зустріти набагато більш зручний годинник. За переказами, новий винахід
прийшов до Греції з Азії, з міста Вавилона. Жителі цього міста навчили греків
ділити час на рівні проміжки — годинник. Вони навчили їх будувати перший
годинник з циферблатом, але у цього годинника не було однієї дрібниці —
стрілець. Циферблат-плита із залізною трикутною пластиною посередині і римські
цифри навколо. Стрілки замінювала тінь від пластини.
2-й
ведучий. В ходу
був також водний годинник і пісочні. Пісочний годинник відомий і у наш час. Хто
може розказати про пісочний годинник? За старих часів і в наші дні існував
живий будильник. Хто з наших гостей може розказати про живий будильник?
(Півень
— живий будильник, перший крик — вночі, другий крик — частіше і швидше — скоро
світанок)
3-й
ведучий. Був так
званий вогненний годинник. Час визначався по кількості згорілого масла в лампі
або воску в свічці
1-й
ведучий. Хто
винайшов годинник з гирями — невідомо. Ймовірно, такий годинник був привезений
з сходу. Двигуном в них була гиря. А ось кишенькові годинники винайшов
німецький годинний майстер Петро Гемлеті. Найстаріша стрілка в годиннику —
годинна. Хвилинна з'явилася в 1700 році. Перші кишенькові годинники були у
формі яйця. Їх часто прикрашали емаллю, коштовними каменями.
2-й
ведучий. Зараз
мені хочеться провести музичний конкурс. Назвіть і заспівайте декілька рядків з
пісень про годинник.
Починає
кожна група, інша продовжує, але виграє той, хто більше знає пісень.
3-й
ведучий. І
все-таки я думаю, що всі упевнено, що годинник — найнеобхідніша річ. Я пропоную
провести конкурс «Годинник XXI століття».
(Кожна
група по інтересах представляє свій годинник)
1-й
ведучий. От і
все, що ми хотіли вам розказати.
До
нової зустрічі. Ми вас чекаємо в нашому кафе.
|